Saturday 22 August 2015

Ilmu-menjadi calon penghuni syurga yang terbaik

       "dan bahawasanya manusia tidak memperoleh selain apa yang telah diusahakannya. Dan bahawasanya usahanya itu kelak akan diperlihatkan kepadanya. Kemudian akan diberi balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna dan kepada Tuhanmulah kesudahan segala sesuatu".(An-Najm:39-42)

Dalam riwayat sahih dijelaskan, suatu hari salah seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah s.a.w, "Wahai utusan Allah, untuk siapakah istana-istana yang disediakan Allah di dalam syurga itu? Rasulullah s.a.w menjawab, bagi mereka yang menyebarkan salam, memberi makan, rajin berpuasa dan bangun malam mengerjakan sembahyang sedangkan orang lain tidur nyenyak.
Sahabat bertanya lagi, "adakah umatmu yang sanggup melakukan sebegitu wahai utusan Allah? Rasulullah s.a.w bersabda, "umatku! Dengarlah. Sesiapa yang bertemu sesama muslim lalu memberi salam, itu bererti dia menyebarkan salam. Sesiapa yang memberi makan anak-anak dan isterinya sampai kenyang, itu adalah memberi makan. Sesiapa yang berpuasa pada bulan RAMADAN dan ditambah 3 HARI pada SETIAP BULAN, itu bererti dia terus menerus berpuasa. Dan sesiapa yang menunaikan sembahyang Isyak terakhir dengan berjemaah, bererti dia bersembahyang malam sedang manusia tidur".
        Para alim menjelaskan cara-cara untuk meraih syurga Allah antaranya dengan beriman kepada Allah, para malaikat, kitab-kitab, para rasul dan hari akhirat serta beriman kepada qada dan qadar yang baik mahupun yang buruknya. Mengucap syahadat La Ilaha Illa Allah ( Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah) dan Muhammad Rasulullah, mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa Ramadan dan menunaikan haji ke Baitullah. Beribadat kepada Allah seolah-olah melihat-Nya dan jika tidak mampu, yakinlah Dia melihatmu. Ketika muslim dan muslimah mengucapkan ikrar syahadat dia haruslah memenuhi syarat-syarat Tauhid yang diikrarkan dalam kehidupan nyata. Antaranya harus mengetahui, meyakini, menerima, tunduk patuh, jujur, tulus hati, cinta (nilai-nilai tauhidiah) dan mengingkari sembahan selain Allah (dengan pengertian teguh makna sesungguhnya kalimah La Ilaha Illa Allah). Sabda Rasulullah,"Barangsiapa mati dalam keadaan mengetahui 'Tidak ada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah' nescaya dia akan masuk syurga. "Sesungguhnya Allah mengharamkan neraka bagi orang yang mengucapkan La Ilaha Illa Allah semata-mata hanya untuk mengharap reda Allah.

Sumber Stop Neraka!

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...